نقش رژیم غذایی در لاغری

 

بدن ما برای ماهیچه‌ سازی، آب شدن چربی‌ها، عملکرد بهتر و پیشگیری از بیماری‌ها به رژیم غذایی برای لاغری شکم نیاز دارد. بدون مواد غذایی مناسب، بدن بیشتر در خطر بیماری‌ها، عفونت‌ها و آسیب‌ها قرار می‌گیرد. مثلا کودکانی که مواد غذایی مفید دریافت نمی‌کنند، بیشتر دچار سوء‌تغذیه، مشکلات رشد و ضعف تحصیلی قرار دارند و عادت‌های بد غذایی تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. بالا رفتن آمار چاقی و بیماری‌های وابسته به آن مثل دیابت، سرطان، چربی خون، فشار خون، کبد چرب و سکته قلبی در جهان مثال خوبی برای نشان دادن تاثیر رژیم غذایی لاغری است. این مشکل در آمریکا به قدری زیاد شده که چهار علت اصلی مرگ و میر را بیماری‌های زیر معرفی کرده‌اند: بیماری‌های قلبی ، سرطان ، سکته مغزی و دیابت

نمونه یک برنامه غذایی

صبحانه :هر روز مجموعا یک لیوان شیر یا ماست کم چرب، حتما میل کنید.

نهار:یک کفگیر برنج + سالاد + یک قطعه متوسط مرغ یا ماهی

شام:یک کف دست نان + 30 گرم پنیر + 3 عدد گردو

نکات مهم در رژیم غذایی

             آهسته بخورید

             لقمه های کوچکتر بردارید

             از قاشق کوچکتر برای مصرف برنج استفاده کنید

             بعد از تمام شدن سهمیه غذا از سر سفره غذا برخیزید

             نوشیدن آب اجباری است

خوراکی های مهم و ضروری در رژیم غذایی کاهش وزن

             میوه ها:ملون و آووکادو

             سبزیجات: اسفناج و کلم و لوبیا سبز

             غلات:نان های سبوس دار

             پروتئین ها:عدس و لوبیا و نخود و بادام

             لبنیات:شیر و ماست و پنیر

             روغن ها:روغن کنجد و روغن نارگیل

هدف اول از داشتن یک رژیم سالم، سلامتی است. بسیاری از بیماری‌ها مثل دیابت، کبد چرب، پوکی استخوان، چند نوع سرطان، مشکلات گوارشی، بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین، چربی خون، فشارخون و نیز برخی از اختلالات عصبی به خاطر تغذیه ناسالم به‌وجود می‌آیند.در درجه دوم هدف از داشتن رژیم سالم رسیدن به وزن متعادل است.

 یعنی اگر کمبود وزن داریم، رژیم چاقی یا افزایش وزن باید وزن ما را بالا ببرد و اگر دچار اضافه‌وزن هستیم به کمک رژیم لاغری باید وزن کم کنیم. تناسب‌اندام به زیبایی و اعتمادبه‌نفس ما کمک می‌کند.در مواردی رژیم‌های موقت هدف درمانی دارند. مثلا ممکن است پزشک معالج برای مدتی کوتاه مصرف یک غذا را برای بیمار منع کند یا به او مکمل‌یاری برساند. 

کالری در رژیم غذایی

بسیاری از مردم فکر می‌کنند رژیم غذایی سالم یعنی داشتن یک برنامه غذاییِ کم‌کالری و گرسنگی کشیدن مثل رژیم کانادایی ! این تصور درست نیست. این که یک نفر ظهرها نان و پنیر بخورد و شب‌ها سالاد کلم، تغذیه‌اش را سالم نمی‌کند.یک نفر می‌تواند هر روز مقدار کمی فست‌فود بخورد و با وجود کسری کالری و کاهش وزن، هنوز برنامه غذایی‌اش ناسالم باشد.هر گرم پروتئین ۴ کالری دارد. هر گرم کربوهیدرات هم ۴ کالری دارد.با استفاده از کالری شمار زیره میتوانید ریز به ریز کالری های خود را بشمارید.

 در هر گرم چربی ۹ کالری یافت می‌شود. این اعداد نشان می‌دهند که در هر کدام از این مواد غذایی چقدر انرژی وجود دارد.این اعداد به تنهایی گویای تمام ماجرا نیستند. با این که انرژی موجود در چهار گرم چربی با انرژی ۹ گرم قند برابر است، اما تاثیر مصرف این دو ماده کاملا مشابه نیست. یعنی در علم تغذیه همیشه یک برابر نیست با یک.

منبع :https://mag.zirehapp.com

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>